Finlandiya Raporu 2012
RAPOR SONUCU :
Finlandiya’ daki
eğitim sisteminin dünyaca ünlü ve başarılı olmasının nedenleri ve kriterleri
aşağıdaki gibidir:
·
Zorunlu temel eğitimin, ders materyalinin,
yemeklerin, diş bakımı ve sağlık giderlerinin ücretsiz olması
·
Temel eğitimin öğrencilere tüm ülkede aynı
kapsamda ve eşit olarak sunulması
·
Geleneksel olarak ülke genelinde yüksek bir
eğitim seviyesinin olması
·
Eğitime ayrılan ulusal bütçenin her zaman
en yüksek olması
·
Ülke nüfusunun az olması (yaklaşık
5.000.000), şehirlere yoğunlaşmanın olmaması (Başkent Helsinki’ nin nüfusu
800.000 civarında) ve yeterli sayıda okul ve üniversitenin bulunması
·
Ülke geleceğinin eğitimli kişilere bağlı
olduğu bilincinin olması ve devletin eğitim ve öğretime çok değer vermesi
(Çarpıcı bir örnek; Helsinki yakınındaki adada ikamet eden ailelerin
çocuklarının, denizin buzlanması veya yoğun hava muhalefeti nedeniyle yapılamayan ulaşım durumlarında
helikopter ile şehirdeki okullara ulaştırılması!!!)
· Öğrenci devamsızlığının toleranssız olarak
ve çok ciddi takip edilmesi ve iyi bir öğrenimde devamın şart olduğu bilincinin
öğrenciye verilmesi
· Devletin doğacak her çocuğu anne
karnındayken hamile destek programlarıyla (Neuvola) sahiplenmesi ve anneye maddi
(Hamileliğin son 4 ayında ve hamilelik sonrası 9 ay boyunca son kazancının % 65’ i kadar maddi destek),
tıbbi ve psikolojik desteğin verilmesi
·
Okul öncesi eğitimde ebeveynlerle yapılan
iş birliği ile çocuğun evde ve okuldaki davranışlarının, davranış
değişikliklerinin, hoşlandıkları şeylerin, el yatkınlığı ve kabiliyetlerinin
takip ve tesbit edilmesi sayesinde temel eğitime ruhsal ve bedensel sağlıklı
bir birey olarak hazırlanmasının sağlanması
·
Ders organizasyonunun flexibel (esnek)
olması, yani okulun veya öğretmenlerin gerekli gördüklerinde ders içeriğini
güncel gelişime, endüstriye ve sosyal yaşama uygun olarak değiştirebilme
yetkisinin olması
·
Öğretmen ve öğrenci arasındaki iletişimin
çok rahat ve herkes için eşit olması
·
Öğretmenler ve öğretmen-öğrenci arası
işbirliğinin olumlu yönde yapıcı olması
·
Hedef olarak öğrencilerin kendilerini
fizyolojik ve psikolojik olarak çok iyi hissetmelerinin ve de çok iyi
öğrenmelerinin sağlanması
·
Kişiye özel bireysel destek ve teşvikin
sağlanması
·
Lise bitirme sınavlarının ülke genelinde
ortak yapılması ile hakkaniyet ve eşitlik açısından öğrencilerin öğrenme
isteğini olumlu yönde etkileyerek öğrenmeye teşvik etmesi
· Liselere giriş puanının temel eğitim
ortalamasının minumum 70 ve üzeri, hatta bazı okullarda 90 ve üzeri olması
·
Öğretmenlerin ders yükünün az olması (Haftalık
toplam: 18 ila maximum 24 ders saati)
· Öğretmen yetiştiren üniversitelere oldukça
zor olan ve iki aşamada yapılan eleme sınavlarıyla öğrenci alınması,
dolayısıyla daha seçkin ve kabiliyetli öğrencilerin öğretmen olarak
yetiştirilmeleri
· Öğretmenlerin çok iyi eğitim almış olmaları
ve saygın, itibar gören, değer verilen, iyi kazançlı (Brüt olarak karşılaştırma
örnekleri : Otobüs Şoförü: 2380 €
Hizmetli: 1725 € Sınıf Öğretmeni:
3000 € Branş Öğretmeni: 3360 € Okul Müdürü: 5000 €) bir mesleğe sahip
olmaları sayesinde, işlerini seven ve görevine bağlı öğretmenler olmalarıdır.
05
/ 11 / 2012
VEDAT MUTLUGÜN
Yorumlar
Yorum Gönder