Proje Günlüğü ve Sonuç Raporu






SONUÇ RAPORU
Proje kapsamında proje yararlanıcıları olarak;
Finlandiya’nın Jyvaskyla–Turku-Tampere mesleki eğitim bölgesindeki mesleki eğitim merkezleri, meslek liseleri, kolejler ve meslek öğretmenlerinin yetiştirildiği üniversiteleri ziyaret ettik.
Özellikle Otomasyon, Elektrik-Elektronik ve Mekatronik bölümleri alan eğitiminde kullanılan derslik ve laboratuvarlar ile bu mekanlarda yapılan mesleki  eğitimleri yerinde gördük ve incedik.
Meslek öğretmenleri ve profosörlerin sunduğu eğitimlerle ilgili çeşitli seminerlere katıldık, fabrikaları ziyaret ederek fabrikalarda staj yapan öğrenciler, onların öğretmen ve ustalarıyla görüşmelerde bulunduk.
Finlandiyalılar Türkiye ile ilgili gelişmeleri yakından takip ediyorlar. Muhataplarımız AB üyelik sürecindeki Türkiye gibi büyük bir ülke ile proje yaptıklarından dolayı memnuniyetlerini bildirdiler ve bizlere son derece nazik ve sıcak davrandılar.
Bu projeyi yapmakla, eğitim kalitesinin oldukça iyi ve fırsat  eşitliğinin yüksek olduğu Finlandiya ülkesinin mesleki eğitimini okulumuzun Otomasyon Teknolojisi Alanındaki eğitimi ve ülkemizin mesleki eğitimi ile karşılaştırma imkanını bulduk. Bu anlamda projemiz beklenen ve planlanan faydaları sağlamıştır.
Buna göre incelememizle ilgili olarak; otomasyon eğitimimize aktarılmasının faydalı olacağı düşündüğümüz bazı tesbitlerimiz şunlardır.
1-    Finlandiya’da mesleki eğitim gerçek uygulamalar ve projeler üzerinden yürütülmektedir. Öğrencilerin kısmi çözümler yerine bütün çözümler üretmeleri ve bunlar uygulamaları istenmektedir. Özellikle otomasyon alanında güncel proje uygulamaları eğitimin önemli bir kısmını oluşturmaktadır.
2-   Otomasyon eğitimleri; uygulama araç, gereç, malzeme ve donanım yönünden zengindir. Öğrencilerin özgün proje üretmelerine imkan tanınmaktadır. Öğrencilerin proje yapmaları için geniş mekanlar hazırlanmıştır.
3-   Finlandiya’da otomasyon eğitimleri pahalı yatırımlardan oluşmamakta, pratik çözümler üretecek  tarzda esnek ve ucuz malzemelerden faydalanılmaktadır.
4-   Finlandiya’da eğitimde fırsat eşitliği sağlanmıştır ve eğitim kalitesi en yüksek seviyededir. Ülkemizdeki bölgesel eğitim kalite farkları da Otomasyon eğitimi başta olmak üzere giderilmelidir.
5-   Mesleki eğitim kurumları hayat boyu öğrenmeyi hedefleyen ve her yaşa hitabeden esnek ve sürekli güncellenen eğitim programlarına sahip.
6-   Öğrenciler kıyafet ve davranış olarak oldukça serbest buna karşılık eğitim ortamı ve öğretmenlerine oldukça saygılıdır. Öğrenciler ğitim düzenine aykırı tutum ve davranışlar göstermemektedir. Öğrenciler verilen işleri çoğunlukla öğretmenlerinin müdahaleleri olmadan yapmaktadır. Bu durum ilgi çekicidir.


7-   Öğretmenler konularında bilgili ve oldukça tecrübelidir. Öğretmenlerin yetkinliği öğretmenin ve öğrencilerin kendine güvenini arttırmakta, saygılı bir otorite oluşturmaktadır.
8-     Finlandiyada ülke genelinde öğretmen eğitimine özel önem verilmektedir.
9-     Gezilen bütün mekanlar, ortalıkta temizlik görevlileri olmamasına rağmen oldukça temizdir. Bu durumun eğitim ve öğrencilere ciddi anlamda önem verildiğini gösterdiğini, kişilikleri ise olumlu etkilediğini düşünüyorum.
Kazandığımız bilgi, tecrübe ve dökümanları seminerler düzenleyerek bölümümüz ve okulumuzun meslek öğretmenleri ile paylaştık. Türkiyedeki diğer meslekdaşlarımız ile paylaşmak üzere aşağıdaki kitapçığı hazırladık. Gelecek eğitim yılından itibaren kazandığımız tecrübeleri öğrencilerimize ve Otomasyon eğitimine aktaracağız. Projemize ait kaynaklarımızı açacağımız internet sitesinde yayınlayacağız.
Saygılarımla bilgilerinize arz ederim. 29/05/2007


Süleyman Arslan
Proje sorumlusu
Haydarpaşa A.T.L
Otomatik Kumanda
Bölüm Şefi


1.GÜN
Helsinki havaalanından şehir merkezindeki 1 gecelik rezervasyon yaptırdığımız Margarita otele geçtik . sabahleyin Tampere aktarmalı olarak hızlı trenle Jvaskyla’ya geçtik.
İlk iş olarak yurt yöneticisi ve enstitü sorumlularının yardımıyla odalarımıza yerleştik. Gerekli kayıt işlemlerini tamamladık.
Yerleşim işlemlerinden sonra bölgeyi tanımak ve ihtiyaçlarımızı almak üzere alışveriş merkezine gittik.
Bizim için hazırlanmış iki haftalık çalışma programını aldık. ilk  olarak Salı sabahı 8:30 da Dormitory (yurt) önünden side seading ( şehir gezisi ) ile sonrasında planlanan rüzgar santralleri için ekipman üreten bir fabrika ziyareti için otomasyon uygulamalarını içeren  hazırlık  çalışmaları yapıldı.
2.GÜN
Sabah saat 8:30 da yurt binası önünden Jyrki Lempinen ile birlikte kampus alanındaki elektrik-elektronik mühendisliği bölümlerini gezdik bölüm başkanı Esko Jattinen ile tanıştık ve bölüm hakkında bilgiler aldık.Sonrasında Ortodoks kilisesini rehber eşliğinde ziyaret ettik. Bu arada cumartesi ayinine davet edildik, kimbilir belki gideriz ve arınırız.
3.GÜN
Sabah saat 8:30 da yurt binası önünden arkadaşlarımızla birlikte kaldığımız yere yürüme yolu olarak 15 dakika uzaktaki jyvaskyla vocational school’a ait diğer kampuse gittik.
Burada sırasıyla mekanik,otomotiv,otomasyon, telekominikasyon, lisan,grafik laboratuvarlarını ve ayrıca  medya tasarım  bölümlerinin stüdyo ve laboratuarlarını gezdik.Yetkililerle  ile tanıştık ve bu bölümler hakkında bilgiler aldık.
Uygulamalı derslere girerek eğitim-öğretim  materyalleri  ve ortamlarını yerinde inceledik .
Bu incelemeler esnasında aynı yurtta kaldığımız Hollandalı grub ile birlikteydik onlarında yapmayı düşündükleri proje konusunda en uygun partnerlerin belirlenmesi amacıyla  ön incelemeler arada bulunduğunu öğrendik.
İncelemelerimiz sırasında atelyelerin temizliği ,ekipmaların zenginliği ve ülkemizde demode olduğu düşünülen bir çok malzemenin hala kullanılmakta olduğunu görmek dikkatimizi çekti.
Özellikle otomasyon ile ilgili işlenen konular ve derslerde kullanılan materyaller hususunda daha iyi olduğumuzu düşünüyorum.
İstersek doküman temini hususundada yardımcı olabileceklerini belirttiler.
Çalışmaların öğleden sonraki bölümünde ’’JYVASKYLA PAVILJONKI’’ de bulunan endüstriyel fuara davet edildik ve Hollandalı grupla beraber incelemelerde bulunduk.
4.gün:8.30 da Pısa araştırmaları hakkında bilgi almak için üniversite bölüm başkanı ve araştırmacı Prof.Mr Pekka ile toplantıya katıldık. Başkanın giriş konuşmasından sonra Pekka bey Finlandiya’nın genel olarak eğitim sistemlerini ve PISA”da (Üç yılda bir 2000-3-6 yıllarında yapılan matematiği hayatın içine sokma veya güncel hayatta kullanabilme becerisi) nasıl birinci olduklarını bu başarının sebeplerini, Türkiye”nin Pısa “da hangi konumda olduğunu istatistiklerle anlattı. Toplantıdan iki tarafında memnun olarak ayrıldığı görüldü. Eğitimdeki başarılarının sırrını birkaç kelime ile açıklayacak olursak:
v      Eğitimde eşitlik
v      Öğretmenlerin eğitimlerinin mastır seviyesinde olmaları
v      Öğretmenlerin eğitimde ciddi bir yetkilerinin olduğu (eğitim masrafları ve idari olarak)
v      Devletin eğitim noktasında masraftan kaçınmadığı
v      Öğretmenlerin matematiği sevdirdiklerini çünkü derslerin zelve işlendiğini söyleyebiliriz.
Buradan araçla jyvaskyla vocational school’a ait diğer kampuse gittik.
Buradaki toplantı yetişkinlerin eğitimi ile ilgili idi Türkiye deki sanayi seminerlerinin daha gelişmişi şeklinde olduğunu gördük. Birçok alanda yetişkinlere teorik ve pratik olmak üzere konusuna göre 36 hafta ile 20 hafta arasında (öğretmen, işveren ve yetişkin beraber) teori ve pratik eğitim verildiğini eğitim sonunda test yapılıp başarılı olanların sertifikalandırıldığını öğrendik.Teori ve pratik laboratuarlarını gezdikten sonra öğle yemeği yedik.
 Sonrasında üniversite ile  işbirliği yapan Metso (kağıt,maden arama cihazlarıve rüzgar enerjisi alanlarında Uluslar arası çalışan firma) firmasına gidildi sunumlardan sonra otomasyonun imalatta nasıl kullanıldığı görüldü.16:00 da yurda geri dönüldü.
5.gün: 
1.       Yine 8.30 da yola çıkıldı jyvaskyla vocational school’un diğer kampüsüne   gidildi. Mr. Pekka 1 ve Mr. Anika   tarafından yetişkinlerin eğitimi konulu sunumu yapıldı.
Bu sunumda genel olarak:
v      Eğitimde yaş sınırının olmdığı pratik eğitimlerin içeriğinin yenilendiği
v      20 ila 30 hafta teorik ve pratik eğitimlerinin olduğu
v      Eğitimin 6 aşamada gerçekleştiği
v      Öğrencileri teşvik etmek için projeler sunulduğunu ve çok azda olsa öğrencilere maddi kaynak ve çok büyük bir tecrübe sunulduğu
v      Eğitim sonunda yapılan değerlendirme ile başarının sertifikalandırıldığı anlatıldı.
v      Kahve molasından sonra mobile phone yöntemi ile eğitimin nasıl yapıldığı

2.       Cep telefonu yardımıyla ( java destekli cihazlarla) eğitimin nasıl yapıldığı anlatıldı
v      Öğrencilerin  eğitimi için müracaatlarının alındığı ve bir işletmede çalışır durumda olması gerektiği.
v      java destekli telefonlarının olması gerektiği
v      Derslerin internet aracılığı ile veya online video bağlantı ile yapıldığı.
v      Eğitimin güncel olmadığı için öğrenciye mesaj yoluyla her gün 6 soru iletildiği ve bu soruların cevaplarının cep telefonu yoluyla fotoğraf çekilip anında öğretmene göndererek alındığını
v      Öğrencinin eğitime hile karıştırmaması için koordinatör öğretmenin  iki haftada bir işletmeye gittiği ve işletmeyle beraber öğrenciyi değerlendirdiği ve orada öğrencinin sorunları ile birebir  ilgilendiği
v      Yine öğrenci bir problemle karşılaştığında o an öğretmenle kontak kurarak cep telefonu ile problemi gidermeye çalıştığı
v      Kurs sonunda bütün öğrencilerin genel bir teste tabi tutulup başarılı olanların sertifikalandırıldığı anlatılarak program bitirildi.

3.       Bu projenin  çok  büyük bir proje olduğunu   geliştirilmesi ve yaygınlaştırması ile ilgili farklı  çalışmalarının olduğunu öğrendik.
4.       Proje kapsamında yapılan bir haftalık çalışmalar jyvaskyla vocational school’un projelerden sorumlu koordinatör öğretmenlerinin rehberliğinde Hollandalı ve diğer gurupla birlikte değerlendirildi.
v      Bütün gurupların genel kanaati  proje kapsamındaki çalışmaların inceleme ve araştırma faaliyetlerinin  çok verimli geçtiği şeklindeydi. Bu ortamlarda kazanılan deneyim ve tecrübelerin mutlaka  ülkelerindeki öğretmenlerle paylaşılması gerektiği ifade edildi.
v      Finlandiya eğitim sistemindeki başarının güzelliklerin hiçbir ayrıntıyı kaçırmadan raporlanması ve arkadaşlarımızla paylaşılması gerektiği ifade edildi.
5.       Dormitory (yurt) ye dönüldü.

                       
SONUÇ :

            Otomasyon teknolojilerindeki yenliklerin incelenmesi ve transferi ile yaygınlaştırılması konulu bu proje çalışmasında; eğitim hayatı ile ilgili her ayrıntıya önem veren ,ciddiyetle eğilen bir ülkedeki dikkatli çalışmaların başarıyı nasıl etkilediğini yakından gördük.
            Nufus’un 5 milyonun biraz üzerinde olduğu 330.000 km karelik yüzölçümüne sahip bir ülkede; her kentte aynı eğitim kalitesini ve başarıyı yakalamış bir eğitim sistemine tanık olduk.Bu başarının altında yatan nedenleri öğrenmek istedik.
            Finli yetkililerden aldığımız bilgiler bu başarının temelinde çok iyi kurgulanmış bir eğitim sisteminin ve sistem içerisinde öğretmenin etkin rol oynamasının yattığını ifade ettiler.
            Özelde öğretmen yetiştiren kurumların tıp ile birlikte en çok tercih edilen kurumlar olduğunu ifade ettiler. Finli yetkililerden öğretmenlerin işvereni konumunda  belediyelerin bulunduğunu ve her sene  ilgili birimlerin yapılan mülakatlar ve değerlendirmeler neticesinde öğretmen alımlarını gerçekleştirdiklerini belirttiler.
            Ayrıca  öğretmenlerin asgari olarak  master derecesine sahip olmak zorunda olduklarını öğrenmek bizler için kayda değerdi.
            Ülkemiz içinde söz konusu şartların oluşmasını bir idealizm mesleği olarak öğretmenliğin ve öğretmen yetiştiren kurumların hak ettiği saygınlığı ve yeri bir an önce almasını umuyoruz.
            Yaptığımız inceleme,araştırma ve gözlemlerde tanık olduğumuz güzellikler içerisinde bizi en çok etkileyen olay ise  mesleki eğitimle ilgili yapılan çalışmaların proje tabanlı olmasıydı.
            Bu projeler her sınıf için asgari  belirli sürelerde  yapılmak üzere beceri tabanlı olarak gerçekleştirilen  deneyerek ,yaparak kalıcı öğrenmeyi hedefleyen çalışmalardı.

            Bolca ve yeterli sayıda  proje çalışmalarıyla öğrenciler iş hayatına hazırlanmaktaydı.
            Firmaların bu çalışmalara destek olduğunu ve mesleki eğitim kurumları ile firmalar arasında çok iyi bir iletişim olduğunu gözlemledik.
            Firmaların kendi personellerinin eğitimini de sağlayan bu kuruluşlara gönüllü şekilde destek olduklarını gördük.Mesleki eğitim kurumları her yaşa hitabeden son derece esnek ve sürekli güncellenen eğitim programlarına sahip olduğunu tespit ettik.
            Avrupa birliğine üyelik sürecindeki Türkiye gibi büyük ülke ile böylesi bir işbirliğinin gerçekleşmesinden memnun olduklarını ifade ettiler. Bizlere karşı son derece nezaketli ve sıcak davrandılar bunda tarihten gelen akrabalık derecesine varan bağlarımızın olduğunu belirttiler.
            Türkiye ile ilgili gelişmeleri yakından takip ettiklerini gördük.
Finlandiyada ki mesleki okullarda bulunan atelye ve laboratuar ortamlarında bizlerinde burada kullandığımız malzeme ve setlerin kullanıldığını gördük.
            Ayrıca ülkemizde demode olduğu düşüncesiyle kullanılmayan bazı materyallerin orada hala kullanıldığına şahit olduk.
             Bununla birlikte geniş,temiz ve aydınlatması düzenli laboratuarların yanında dar ve küçük de olsa her türlü mekanı değerlendirdiklerine tanık olduk.
            Otomasyon teknolojisi alanında geniş uygulamaya sahip bant sistemlerinin farklı kontrol teknikleriyle kumandasını içeren bir çok öğrenci projesiyle karşılaştık.malzeme temini konusunda çok rahat olmaları nedeniyle endüstriyel amaçlı bir çok projeyi de gerçekleştirme şansına sahip olduklarını gördük.kullandığımız materyaller ve cihazlar konusunda bir karşılaştırma yapacak olursak  hiçbir eksiğimiz olmadığını düşünüyorum.Gerekli imkanları oluşturmada daha başarılı olabilirsek öğrencilerimizle birlikte çok daha iyi projeler gerçekleştireceğimize inanıyorum. İnceleme ve gözlemlerimiz sırasında ilgimizi çeken ve transfer etmeyi düşündüğümüz noktaları atelye ve laboratuarlarımıza uyarlamayı kararlaştırdık.


Bu proje çerçevesinde şu karşılaştırmaları yapma şansı bulduk.

v   İleri batı ülkeleriyle ülkemiz arasındaki eğitim öğretim ortamlarının incelenmesi ve değerlendirilmesi
v   Kullanılan malzeme ve ekipmanların eğitime etkileri
v   Öğretmen –öğretmen yetiştiren kurumlar arası farklar
v   Atelye  ve lab ortamlarının düzenlenmesi ve yapılan projeler
v   Eğitim –öğretim sonuclarının ve başarının arttırılmasına dönük motivasyon arttırıcı faaliyetler (yerel  ve uluslar arası ölçekli yarışmalar)
v   Okulların malzeme tedariki konusunda kullanabileceği imkanlar
     ( döner sermaye çalışmaları )

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar