Proje Günlüğü ve Sonuç Raporu
Proje kapsamında
proje yararlanıcıları olarak;
Finlandiya’nın
Jyvaskyla–Turku-Tampere mesleki eğitim bölgesindeki mesleki eğitim merkezleri,
meslek liseleri, kolejler ve meslek öğretmenlerinin yetiştirildiği
üniversiteleri ziyaret ettik.
Özellikle Otomasyon,
Elektrik-Elektronik ve Mekatronik bölümleri alan eğitiminde kullanılan derslik
ve laboratuvarlar ile bu mekanlarda yapılan mesleki eğitimleri yerinde gördük ve incedik.
Meslek öğretmenleri
ve profosörlerin sunduğu eğitimlerle ilgili çeşitli seminerlere katıldık,
fabrikaları ziyaret ederek fabrikalarda staj yapan öğrenciler, onların öğretmen
ve ustalarıyla görüşmelerde bulunduk.
Finlandiyalılar
Türkiye ile ilgili gelişmeleri yakından takip ediyorlar. Muhataplarımız AB
üyelik sürecindeki Türkiye gibi büyük bir ülke ile proje yaptıklarından dolayı
memnuniyetlerini bildirdiler ve bizlere son derece nazik ve sıcak davrandılar.
Bu projeyi
yapmakla, eğitim kalitesinin oldukça iyi ve fırsat eşitliğinin yüksek olduğu Finlandiya
ülkesinin mesleki eğitimini okulumuzun Otomasyon Teknolojisi Alanındaki eğitimi
ve ülkemizin mesleki eğitimi ile karşılaştırma imkanını bulduk. Bu anlamda
projemiz beklenen ve planlanan faydaları sağlamıştır.
Buna göre
incelememizle ilgili olarak; otomasyon eğitimimize aktarılmasının faydalı
olacağı düşündüğümüz bazı tesbitlerimiz şunlardır.
1-
Finlandiya’da mesleki eğitim gerçek uygulamalar ve projeler
üzerinden yürütülmektedir. Öğrencilerin kısmi çözümler yerine bütün çözümler
üretmeleri ve bunlar uygulamaları istenmektedir. Özellikle otomasyon alanında
güncel proje uygulamaları eğitimin önemli bir kısmını oluşturmaktadır.
2-
Otomasyon eğitimleri; uygulama araç, gereç, malzeme ve donanım
yönünden zengindir. Öğrencilerin özgün proje üretmelerine imkan tanınmaktadır.
Öğrencilerin proje yapmaları için geniş mekanlar hazırlanmıştır.
3-
Finlandiya’da otomasyon eğitimleri pahalı yatırımlardan
oluşmamakta, pratik çözümler üretecek
tarzda esnek ve ucuz malzemelerden faydalanılmaktadır.
4-
Finlandiya’da eğitimde fırsat eşitliği sağlanmıştır ve eğitim
kalitesi en yüksek seviyededir. Ülkemizdeki bölgesel eğitim kalite farkları da
Otomasyon eğitimi başta olmak üzere giderilmelidir.
5-
Mesleki eğitim kurumları hayat boyu öğrenmeyi hedefleyen ve her
yaşa hitabeden esnek ve sürekli güncellenen eğitim programlarına sahip.
6-
Öğrenciler kıyafet ve davranış olarak oldukça serbest buna karşılık
eğitim ortamı ve öğretmenlerine oldukça saygılıdır. Öğrenciler ğitim düzenine
aykırı tutum ve davranışlar göstermemektedir. Öğrenciler verilen işleri
çoğunlukla öğretmenlerinin müdahaleleri olmadan yapmaktadır. Bu durum ilgi
çekicidir.
7-
Öğretmenler konularında bilgili ve oldukça tecrübelidir.
Öğretmenlerin yetkinliği öğretmenin ve öğrencilerin kendine güvenini
arttırmakta, saygılı bir otorite oluşturmaktadır.
8-
Finlandiyada ülke genelinde öğretmen eğitimine özel önem
verilmektedir.
9-
Gezilen bütün mekanlar, ortalıkta temizlik görevlileri olmamasına
rağmen oldukça temizdir. Bu durumun eğitim ve öğrencilere ciddi anlamda önem
verildiğini gösterdiğini, kişilikleri ise olumlu etkilediğini düşünüyorum.
Kazandığımız
bilgi, tecrübe ve dökümanları seminerler düzenleyerek bölümümüz ve okulumuzun
meslek öğretmenleri ile paylaştık. Türkiyedeki diğer meslekdaşlarımız ile paylaşmak
üzere aşağıdaki kitapçığı hazırladık. Gelecek eğitim yılından itibaren kazandığımız
tecrübeleri öğrencilerimize ve Otomasyon eğitimine aktaracağız. Projemize ait
kaynaklarımızı açacağımız internet sitesinde yayınlayacağız.
Saygılarımla
bilgilerinize arz ederim. 29/05/2007
Süleyman Arslan
Proje sorumlusu
Haydarpaşa A.T.L
Otomatik Kumanda
Bölüm Şefi
1.GÜN
Helsinki havaalanından şehir merkezindeki 1 gecelik
rezervasyon yaptırdığımız Margarita otele geçtik . sabahleyin Tampere aktarmalı
olarak hızlı trenle Jvaskyla’ya geçtik.
İlk iş olarak yurt yöneticisi ve enstitü
sorumlularının yardımıyla odalarımıza yerleştik. Gerekli kayıt işlemlerini
tamamladık.
Yerleşim işlemlerinden sonra bölgeyi tanımak ve
ihtiyaçlarımızı almak üzere alışveriş merkezine gittik.
Bizim için hazırlanmış iki haftalık çalışma programını
aldık. ilk olarak Salı sabahı 8:30 da Dormitory
(yurt) önünden side seading ( şehir gezisi ) ile sonrasında planlanan rüzgar
santralleri için ekipman üreten bir fabrika ziyareti için otomasyon
uygulamalarını içeren hazırlık çalışmaları yapıldı.
2.GÜN
Sabah saat 8:30 da yurt binası önünden Jyrki Lempinen
ile birlikte kampus alanındaki elektrik-elektronik mühendisliği bölümlerini
gezdik bölüm başkanı Esko Jattinen ile tanıştık ve bölüm hakkında bilgiler
aldık.Sonrasında Ortodoks kilisesini rehber eşliğinde ziyaret ettik. Bu arada
cumartesi ayinine davet edildik, kimbilir belki gideriz ve arınırız.
3.GÜN
Sabah saat 8:30 da yurt binası önünden
arkadaşlarımızla birlikte kaldığımız yere yürüme yolu olarak 15 dakika uzaktaki
jyvaskyla vocational school’a ait diğer kampuse gittik.
Burada sırasıyla mekanik,otomotiv,otomasyon, telekominikasyon,
lisan,grafik laboratuvarlarını ve ayrıca medya tasarım
bölümlerinin stüdyo ve laboratuarlarını gezdik.Yetkililerle ile tanıştık ve bu bölümler hakkında bilgiler
aldık.
Uygulamalı derslere girerek eğitim-öğretim materyalleri
ve ortamlarını yerinde inceledik .
Bu incelemeler esnasında aynı yurtta kaldığımız
Hollandalı grub ile birlikteydik onlarında yapmayı düşündükleri proje konusunda
en uygun partnerlerin belirlenmesi amacıyla
ön incelemeler arada bulunduğunu öğrendik.
İncelemelerimiz sırasında atelyelerin temizliği
,ekipmaların zenginliği ve ülkemizde demode olduğu düşünülen bir çok malzemenin
hala kullanılmakta olduğunu görmek dikkatimizi çekti.
Özellikle otomasyon ile ilgili işlenen konular ve
derslerde kullanılan materyaller hususunda daha iyi olduğumuzu düşünüyorum.
İstersek doküman temini hususundada yardımcı
olabileceklerini belirttiler.
Çalışmaların öğleden sonraki bölümünde ’’JYVASKYLA
PAVILJONKI’’ de bulunan endüstriyel fuara davet edildik ve Hollandalı grupla
beraber incelemelerde bulunduk.
4.gün:8.30 da Pısa araştırmaları hakkında bilgi almak
için üniversite bölüm başkanı ve araştırmacı Prof.Mr Pekka ile toplantıya
katıldık. Başkanın giriş konuşmasından sonra Pekka bey Finlandiya’nın genel
olarak eğitim sistemlerini ve PISA”da (Üç yılda bir 2000-3-6 yıllarında yapılan
matematiği hayatın içine sokma veya güncel hayatta kullanabilme becerisi) nasıl
birinci olduklarını bu başarının sebeplerini, Türkiye”nin Pısa “da hangi
konumda olduğunu istatistiklerle anlattı. Toplantıdan iki tarafında memnun
olarak ayrıldığı görüldü. Eğitimdeki başarılarının sırrını birkaç kelime ile
açıklayacak olursak:
v
Eğitimde eşitlik
v
Öğretmenlerin
eğitimlerinin mastır seviyesinde olmaları
v
Öğretmenlerin
eğitimde ciddi bir yetkilerinin olduğu (eğitim masrafları ve idari olarak)
v
Devletin eğitim
noktasında masraftan kaçınmadığı
v
Öğretmenlerin matematiği
sevdirdiklerini çünkü derslerin zelve işlendiğini söyleyebiliriz.
Buradan araçla jyvaskyla vocational school’a ait diğer
kampuse gittik.
Buradaki toplantı yetişkinlerin eğitimi ile ilgili idi
Türkiye deki sanayi seminerlerinin daha gelişmişi şeklinde olduğunu gördük.
Birçok alanda yetişkinlere teorik ve pratik olmak üzere konusuna göre 36 hafta
ile 20 hafta arasında (öğretmen, işveren ve yetişkin beraber) teori ve pratik
eğitim verildiğini eğitim sonunda test yapılıp başarılı olanların sertifikalandırıldığını
öğrendik.Teori ve pratik laboratuarlarını gezdikten sonra öğle yemeği yedik.
Sonrasında
üniversite ile işbirliği yapan Metso
(kağıt,maden arama cihazlarıve rüzgar enerjisi alanlarında Uluslar arası
çalışan firma) firmasına gidildi sunumlardan sonra otomasyonun imalatta nasıl
kullanıldığı görüldü.16:00 da yurda geri dönüldü.
5.gün:
1.
Yine 8.30 da yola
çıkıldı jyvaskyla vocational school’un diğer kampüsüne gidildi. Mr. Pekka 1 ve Mr. Anika tarafından yetişkinlerin eğitimi konulu
sunumu yapıldı.
Bu sunumda genel olarak:
v
Eğitimde yaş
sınırının olmdığı pratik eğitimlerin içeriğinin yenilendiği
v
20 ila 30 hafta
teorik ve pratik eğitimlerinin olduğu
v
Eğitimin 6
aşamada gerçekleştiği
v
Öğrencileri
teşvik etmek için projeler sunulduğunu ve çok azda olsa öğrencilere maddi
kaynak ve çok büyük bir tecrübe sunulduğu
v
Eğitim sonunda
yapılan değerlendirme ile başarının sertifikalandırıldığı anlatıldı.
v
Kahve molasından
sonra mobile phone yöntemi ile eğitimin nasıl yapıldığı
2.
Cep telefonu
yardımıyla ( java destekli cihazlarla) eğitimin nasıl yapıldığı anlatıldı
v
Öğrencilerin eğitimi için müracaatlarının alındığı ve bir
işletmede çalışır durumda olması gerektiği.
v
java destekli
telefonlarının olması gerektiği
v
Derslerin
internet aracılığı ile veya online video bağlantı ile yapıldığı.
v
Eğitimin güncel
olmadığı için öğrenciye mesaj yoluyla her gün 6 soru iletildiği ve bu soruların
cevaplarının cep telefonu yoluyla fotoğraf çekilip anında öğretmene göndererek
alındığını
v
Öğrencinin eğitime
hile karıştırmaması için koordinatör öğretmenin
iki haftada bir işletmeye gittiği ve işletmeyle beraber öğrenciyi
değerlendirdiği ve orada öğrencinin sorunları ile birebir ilgilendiği
v
Yine öğrenci bir
problemle karşılaştığında o an öğretmenle kontak kurarak cep telefonu ile
problemi gidermeye çalıştığı
v
Kurs sonunda
bütün öğrencilerin genel bir teste tabi tutulup başarılı olanların
sertifikalandırıldığı anlatılarak program bitirildi.
3.
Bu projenin çok büyük bir proje olduğunu geliştirilmesi ve yaygınlaştırması ile ilgili
farklı çalışmalarının olduğunu öğrendik.
4.
Proje kapsamında
yapılan bir haftalık çalışmalar jyvaskyla vocational school’un projelerden
sorumlu koordinatör öğretmenlerinin rehberliğinde Hollandalı ve diğer gurupla
birlikte değerlendirildi.
v
Bütün gurupların
genel kanaati proje kapsamındaki
çalışmaların inceleme ve araştırma faaliyetlerinin çok verimli geçtiği şeklindeydi. Bu ortamlarda
kazanılan deneyim ve tecrübelerin mutlaka ülkelerindeki öğretmenlerle paylaşılması
gerektiği ifade edildi.
v
Finlandiya eğitim
sistemindeki başarının güzelliklerin hiçbir ayrıntıyı kaçırmadan raporlanması ve
arkadaşlarımızla paylaşılması gerektiği ifade edildi.
5.
Dormitory (yurt)
ye dönüldü.
SONUÇ :
Otomasyon teknolojilerindeki yenliklerin incelenmesi ve
transferi ile yaygınlaştırılması konulu bu proje çalışmasında; eğitim hayatı
ile ilgili her ayrıntıya önem veren ,ciddiyetle eğilen bir ülkedeki dikkatli çalışmaların
başarıyı nasıl etkilediğini yakından gördük.
Nufus’un 5 milyonun biraz üzerinde olduğu 330.000 km
karelik yüzölçümüne sahip bir ülkede; her kentte aynı eğitim kalitesini ve
başarıyı yakalamış bir eğitim sistemine tanık olduk.Bu başarının altında yatan
nedenleri öğrenmek istedik.
Finli yetkililerden aldığımız bilgiler bu başarının
temelinde çok iyi kurgulanmış bir eğitim sisteminin ve sistem içerisinde
öğretmenin etkin rol oynamasının yattığını ifade ettiler.
Özelde öğretmen yetiştiren kurumların tıp ile birlikte en
çok tercih edilen kurumlar olduğunu ifade ettiler. Finli yetkililerden
öğretmenlerin işvereni konumunda
belediyelerin bulunduğunu ve her sene ilgili birimlerin yapılan mülakatlar ve
değerlendirmeler neticesinde öğretmen alımlarını gerçekleştirdiklerini
belirttiler.
Ayrıca
öğretmenlerin asgari olarak master derecesine sahip olmak zorunda
olduklarını öğrenmek bizler için kayda değerdi.
Ülkemiz içinde söz konusu şartların oluşmasını bir idealizm
mesleği olarak öğretmenliğin ve öğretmen yetiştiren kurumların hak ettiği
saygınlığı ve yeri bir an önce almasını umuyoruz.
Yaptığımız inceleme,araştırma ve gözlemlerde tanık
olduğumuz güzellikler içerisinde bizi en çok etkileyen olay ise mesleki eğitimle ilgili yapılan çalışmaların
proje tabanlı olmasıydı.
Bu projeler her sınıf için asgari belirli sürelerde yapılmak üzere beceri tabanlı olarak
gerçekleştirilen deneyerek ,yaparak kalıcı
öğrenmeyi hedefleyen çalışmalardı.
Bolca ve yeterli sayıda
proje çalışmalarıyla öğrenciler iş hayatına hazırlanmaktaydı.
Firmaların bu çalışmalara destek olduğunu ve mesleki
eğitim kurumları ile firmalar arasında çok iyi bir iletişim olduğunu
gözlemledik.
Firmaların kendi personellerinin eğitimini de sağlayan bu
kuruluşlara gönüllü şekilde destek olduklarını gördük.Mesleki eğitim kurumları
her yaşa hitabeden son derece esnek ve sürekli güncellenen eğitim programlarına
sahip olduğunu tespit ettik.
Avrupa birliğine üyelik sürecindeki Türkiye gibi büyük
ülke ile böylesi bir işbirliğinin gerçekleşmesinden memnun olduklarını ifade
ettiler. Bizlere karşı son derece nezaketli ve sıcak davrandılar bunda tarihten
gelen akrabalık derecesine varan bağlarımızın olduğunu belirttiler.
Türkiye ile ilgili gelişmeleri yakından takip ettiklerini
gördük.
Finlandiyada ki mesleki
okullarda bulunan atelye ve laboratuar ortamlarında bizlerinde burada
kullandığımız malzeme ve setlerin kullanıldığını gördük.
Ayrıca ülkemizde demode olduğu düşüncesiyle kullanılmayan
bazı materyallerin orada hala kullanıldığına şahit olduk.
Bununla birlikte
geniş,temiz ve aydınlatması düzenli laboratuarların yanında dar ve küçük de
olsa her türlü mekanı değerlendirdiklerine tanık olduk.
Otomasyon teknolojisi alanında geniş uygulamaya sahip
bant sistemlerinin farklı kontrol teknikleriyle kumandasını içeren bir çok
öğrenci projesiyle karşılaştık.malzeme temini konusunda çok rahat olmaları
nedeniyle endüstriyel amaçlı bir çok projeyi de gerçekleştirme şansına sahip
olduklarını gördük.kullandığımız materyaller ve cihazlar konusunda bir
karşılaştırma yapacak olursak hiçbir eksiğimiz
olmadığını düşünüyorum.Gerekli imkanları oluşturmada daha başarılı olabilirsek
öğrencilerimizle birlikte çok daha iyi projeler gerçekleştireceğimize
inanıyorum. İnceleme ve gözlemlerimiz sırasında ilgimizi çeken ve transfer
etmeyi düşündüğümüz noktaları atelye ve laboratuarlarımıza uyarlamayı
kararlaştırdık.
Bu proje çerçevesinde şu
karşılaştırmaları yapma şansı bulduk.
v İleri batı
ülkeleriyle ülkemiz arasındaki eğitim öğretim ortamlarının incelenmesi ve değerlendirilmesi
v Kullanılan malzeme
ve ekipmanların eğitime etkileri
v Öğretmen
–öğretmen yetiştiren kurumlar arası farklar
v Atelye ve lab ortamlarının düzenlenmesi ve yapılan
projeler
v Eğitim –öğretim
sonuclarının ve başarının arttırılmasına dönük motivasyon arttırıcı faaliyetler
(yerel ve uluslar arası ölçekli
yarışmalar)
v Okulların malzeme
tedariki konusunda kullanabileceği imkanlar
( döner sermaye çalışmaları )
Yorumlar
Yorum Gönder